• en
  • Projekt

    Škola uměleckých řemesel v Brně (1924–2024): experimentální výukové metody, pedagogové, studenti

    Popis

    Projekt (výstava a odborný knižní katalog) představí v šesti chronologických etapách Školu uměleckých řemesel (dnes Střední škola umění a designu) od jejího založení do současnosti.

    Škola uměleckých řemesel (zkráceně ŠUŘ), která byla založena Obchodní a živnostenskou komorou v Brně v roce 1924, měla reprezentovat specifickou moderní alternativu vůči – většinou německojazyčným – školským institucím podobného typu, které byly na Moravě od konce 19. století, ale také vůči pražské UMPRUM a oborově analogickým školám v Rakousku a Německu. Pedagogický sbor, který na brněnské škole v kontextu první republiky, ale i v protektorátních čtyřicátých letech působil, se cíleně zaměřoval na kultivaci moderní lokálně-kulturní identity a produkce, která by byla svorníkem mezi internacionální modernitou a moravskými regionálními tradicemi. Ve Škole uměleckých řemesel působila řada výrazných osobností v pozici pedagogů a pedagožek (např. Emanuel Hrbek, Josef Vydra, Petr Dillinger, Božena Rothmayerová-Horneková, Viktor Oppenheimer, Jaroslav Král, Karel Langer, Jan Lichtág, František Kalivoda, Zdeněk Rossmann, Antonín Jero, František Malý, Josef Vydra, Bohdan Lacina, Josef Šálek, Jindřich Svoboda, Karel Otto Hrubý, Marie Filippovová, Dalibor Chatrný, Pavel Dias, Vladimír Židlický, Jan Rajlich, Emanuel Ranný, Pavel Dvorský, Petr Veselý) a množství absolventů a absolventek (František Povolný, Bohumír Matal, Ester Krumbachová, Inez Tuschnerová, Jiří Pelcl, Josef Daněk, Blahoslav Rozbořil, Václav Jirásek, Kateřina Šedá, Barbora Klímová a další).

    Projekt se soustředí na probádání nových či méně známých momentů z dějin a současnosti školy, které vychází nejen ze studia dochovaných prací významných pedagogů a absolventů školy, ale i z archivních fondů ŠUŘ, které mimo velké příběhy z dějin umění odkrývají i běžný vzdělávací provoz a metody výuky (učebnice, učební pomůcky, zápisy z porad). Formou dílčích, detailních odboček tak bude možné na pozadí historických kontextů otvírat menší tematické sondy, které plastičtěji dokreslí komplexní obraz instituce. Tyto sondy se vedle vytknutí pozitiv a inovativních postupů mnohdy nebudou vyhýbat kritickým, kontroverzním okolnostem; budou sledovat i partikulární momenty, které se odehrávaly mimo kanonické jistoty. Projekt bude realizován na podzim roku 2025 formou rozsáhlé výstavy s odborným katalogem (Dům umění města Brna).

    Garantka

    Lada Hubatová-Vacková

    Autorský tým

    David Bláha, Andrea Březinová, Lada Hubatová-Vacková, Iva Knobloch, Valéria Kršiaková, Kateřina Kuthanová, Johana Lomová, Vojtěch Märc, Pavla Pečinková, Terezie Petišková, Veronika Rollová, Tomáš Zapletal a další

    Rešerše / Spolupráce

    Valéria Kršiaková, Matěj Majda, Lucia Zelenáková

    • Ples Školy uměleckých řemesel „Šuřinky“, 16. února 1928, Archiv Střední školy umění a designu v Brně

    • Kostým?, Škola uměleckých řemesel, kolem 1930, Archiv Střední školy umění a designu v Brně

    • Výuka modelování, Škola uměleckých řemesel, po 1930, Archiv Střední školy umění a designu v Brně

    • Reklamní speciálka Školy uměleckých řemesel, po roce 1930, Archiv Střední školy umění a designu v Brně

    • Reklamní speciálka Školy uměleckých řemesel, pedagog Emanuel Hrbek), studenti Povolný, Zourek, Paiger, Králík, Škvorová, Elová, Valenta, Šembera, Hejč, Němec, Nohel, kolem 1935, Archiv Střední školy umění a designu v Brně. Jádro studentů Hrbkovy Reklamní speciálky se transformovalo do experimentální fotografické „fotoskupiny pěti“.

    • Šaty, klobouk, rukavice, školní práce E. Pytlové, Škola uměleckých řemesel v Brně, módní oddělení, 1934, Archiv Střední školy umění a designu v Brně