Vojtěch Märc

Vojtěch Märc se jako historik a teoretik umění zajímá o okraje specializací, disciplín a institucí. Vystudoval dějiny a teorii moderního a současného umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Magisterský titul tu získal za práci Výstava Orbis fictus jako videogram demokracie: Transformace technického obrazu ve věku sociální remediace, 198X–Y2K (2015). Jeho disertační práce se jmenovala Od socializace tvarů k revoluci hmoty: Design a plastické hmoty v Československu, 1945–1972 (2022). Působil v uskupení Ateliér bez vedoucího (kolem 2016). Pro pražskou galerii Fotograf se kurátorsky podílel na přípravě výstav Malé dějiny fotopastí (2021), Útoky na zboží (2022), Úchylka měření (2022), Teorie turismu (2023). Jako kurátor působil i jinde, např. na přehlídce Jiné vize na PAF v Olomouci (2023). Kritické i jiné texty publikoval v časopisech A2, Artalk, Art Antiques, Flash Art, Fotograf a dalších. V Sešitu pro umění, teorii a jiné zóny mu vyšla studie Města na kraji nemocnic: Geopatogenní zóny jako architektonický a urbanistický fenomén (2021). Další studie napsal pro různé monografie – např. Karolina Jirkalová – Veronika Rollová (eds.), Budoucnost je skryta v přítomnosti, 2022; Cyril Říha (ed.), Ztracená vláda věcí tvých se k tobě navrátí, 2022 – či katalogy – např. Jitka Hlaváčková (ed.), Věštění z noční oblohy částečně zakryté mraky: Role fotografie v postmediální době, 2022. Jako člen Pracovní skupiny pro výzkum mimosmyslové estetiky získal Cenu Jindřicha Chalupeckého (2020). O dějinách designu přednáší na North Carolina State University Center in Prague (od 2021). O současném umění přednáší na Akademii výtvarných umění v Praze (od 2022).